Chirurgie

Clinica noastra ofera consultatii oftalmologice complete si complexe, consultatii specifice cu examinare gonioscopica, retina periferica, injectii intravitreene, terapie laser, chirurgia corneei, cataractei, a pleoapelor si a conjunctivei si  servicii de optometrie si lentile de contact.

Tratamentul chirurgical al Cataractei

Ce este cataracta? Îmi voi recăpăta vederea?

Cataracta reprezintă afectiunea lentilei intraoculare, denumita cristalin. Odată cu înaintarea în vârstă, dar și în contextul unor afecțiuni sau tratamente medicale, cristalinul, din transparent devine opac.

Cristalinul este lentila naturală a ochiului, care ne permite să distingem obiectele din jur. Pentru ca acest lucru să fie posibil și pentru ca noi să vedem clar, lentila trebuie să fie elastică și transparentă. Atunci când această transparență se pierde din diferite motive, în principal ca proces degenerativ natural legat de vârstă, ia naștere cataracta, una dintre cele mai frecvente boli oculare, mai ales după vârsta de 65 de ani

Care sunt semnele cataractei?

Cel mai frecvent simptom al cataractei este scăderea acuității vizuale, care se manifestă de obicei când pacientul citește sau conduce. O altă problemă frecventă este vederea „halourilor”, de obicei cu lumini puternice. Persoanele afectate de cataractă se plâng de vedere slabă și/sau suferă modificări frecvente ale dioptriilor.

Care este tratamentul cataractei?

Atunci cand pacientul devine nemulțumit de calitatea vederii sale, aceasta afectându-i viața de zi cu zi și independența, există o soluție pentru recuperarea acuității vizuale: tratamentul chirurgical al cataractei.

Până în prezent, nu s-a descoperit niciun medicament anti-cataractă care să restabilească transparența cristalinului.
Din păcate, nici ochelarii nu îmbunătățesc vederea în cazul unei cataracte, deoarece cristalinul este opac și nu permite trecerea luminii.

Singura soluție astăzi este înlocuirea cristalinului opacifiat (cataracta) prin intervenție chirurgicală.

Dacă aveți cataractă, este firesc să aveți o pierdere a intensității culorii (cu predominanță a tonurilor de gălbui) și dificultăți de adaptare la schimbările de lumină, mai ales noaptea. De asemenea, s-ar putea să observați modificări semnificative și neașteptate în prescripția ochelarilor.

Tipuri de cristaline

Cristalinul monofocal – înlocuiește cristalinul natural, dar are și capacitatea de a reduce viciul de refracție care afectează vederea la distanță. Pacientul va vedea bine la distanță, dar vederea la aproape va fi în continuare neclară și va fi nevoie de purtarea unor ochelari de citit.

Cristalinul multifocal – este o variantă mai avansată, care realizeaza eliminarea oricarui viciu de refractie (miopie, hipermetropie, astigmatism), dar și asigura și vederea de aproape. Astfel, pacientul nu mai trebuie să poarte corecție optică nici la distanță, nici la apropiere.

Cristalinele torice – oferă soluții în cazurile speciale ale pacienților ce suferă de astigmatism. Prin implantul acestor lentile, pacientul va trata atât cataracta, cât și astigmatismul. Totodată, este important de precizat că și aceste cristaline torice sunt de două tipuri: monofocale și multifocale.

În ce constă recuperarea după tratamentul chirurgical al cataractei?

După intervenția prin care a fost introdus noul cristalin, pacientul poate simți deja diferența. Acesta va purta pansament până a doua zi, iar apoi va aplica tratament local timp de aproximativ o lună și va respecta indicațiile medicului oftalmolog, pentru a preveni apariția complicațiilor. După o lună, medicul oftalmolog va stabili necesitatea ochelarilor și va recomanda dioptriile potrivite.

Timp de câteva săptămâni, pacientul va folosi picături pentru ochi (antibiotice și antiinflamatoare), pentru a finaliza tratamentul corect după operația de cataractă. În afară de aceasta, pacientul va putea duce o viață normală și va reveni rapid la sarcinile zilnice și într-o lună, aproximativ, va putea relua și activitățile sportive cu ochelari de protecție.

Avantajele operației de cataractă

Cristalinul artificial are termen de valabilitate?

Tratamentul chirurgical al cataractei este pe viață. Exista situații în care suportul cristalinului, denumit capsulă, poate să se opacifieze, afecțiune denumită cataractă secundară.

Operația de cataractă în scop refractiv. Când este recomandată?

În cazul pacienților cu vicii de refracție mari (astigmatism, hipermetropie, miopie cu valori foarte crescute), operația de schimbare a cristalinului asigură și independența vizuală, fără a mai fi nevoiți să poarte ochelari.
Operația de cataractă la pacienții cu alte afecțiuni oculare (glaucom, diabet, degenerescență maculară)
În general, intervenția chirurgicală de cataractă este realizată în cazul pacienților vârstnici ce pot avea și alte afecțiuni oftalmologice (glaucom, retinopatie diabetică, degenerescență maculară). Pentru acești pacienți este indicată operația de cataractă, pentru că ei vor vedea mai clar și medicul oftalmolog va urmări și trata mai eficient patologia de fond – dintre cele enumerate mai devreme.

Tratamentul chirurgical al pterigionului

Pterigionul este o proliferare triunghiulara a conjunctivei bulbare in partea nazala (foita transparenta care acopera sclera) peste marginea corneei. Poate reprezenta un raspuns la uscaciune, praf, expunerea la raze UV, dar de cele mai multe ori exista si o predispozitie genetica. Deși este o leziune benignă, creșterea ei progresivă poate face ca aceasta să se extindă suficient pentru a interfera cu vederea.
Posibile cauze și factori de risc pentru apariția pterigionului
Expunerea la radiațiile ultraviolete și mediul uscate, cu particule de praf sunt principalii factori de risc pentru pterigion. Din acest motiv, principala măsură preventivă pe care o recomandăm este protejarea ochilor cu ochelari de soare în spațiile exterioare. Această boală este mai frecventă în mediul rural decât în mediul urban și, în general, mai frecventă în zonele cu climă caldă, predominând în țările situate pe sau în apropierea Ecuatorului. Probabilitatea de a dezvolta pterigion crește și cu vârsta (deși este mai frecventă în grupurile de populație între 20 și 50 de ani) și dacă suferiți de uscăciune oculară cronică sau inflamații repetate ale conjunctivei.

Care sunt simptomele?

Mai ales în stadiile incipiente, pterigionul poate trece neobservat și este posibil să nu simțiți nimic. Totuși, atunci când patologia evoluează, simptomele pot include înroșirea ochiului, senzație de corp străin, uscăciune a ochiului și lacrimare. În cazuri avansate, poate fi afectată vederea, prin invadarea centrală a corneei.
Care este tratamentul pentru pterigion?

Tratamentul este medical si chirurgical. Tratamentul medical este simptomatic si consta in lacrimi artificiala si antiinflamatorii steroidiene locale in caz de iritatie locala, dar și nesteroidiene.

Tratamentul chirurgical poate fi cu excizie simpla sau excizie si acoperire a defectului cu o grefa de conjunctiva sau membrane amniotica. Excizia simpla se asociaza cu un grad mai mare de recidive.

Tratamentul adjuvant cu Mitomicina poate scadea rata de recidiva. Recidiva pterigionului nu reprezinta o complicatie, ci o predispozitie genetica, in special la pacientii tineri.

Tratamentul chirurgical al chalazionului

Ce este chalazionul?

Este o inflamatie cronica a glandelor sebacee Meibomius, prezente la nivelul pleoapei si care au rolul de a lubrifia ochiul.

Care sunt simptomele?

O umflatura dureroasa care devine din ce in ce mai mare pe pleoapa afectata.

Care sunt factorii de risc?

Acesta este o afectiune care poate afecta pe oricine , insa apare mai frecvent la cei care:

Cum se tratează chalazionul?

Dupa ce medicul oftalmolog constata existenta  chalazionului, acesta va recomanda o serie de tratamente locale. Daca nu are loc vindecarea nici dupa 8 saptamani de la aparitie,medicul poate recomanda indepartarea chalazionului printr-o incizie locala, realizata cu anestezie locala.

Tratamentul chirurgical al formațiunilor tumorale

Daca medicul oftalmolog constata prezenta unei formatiuni tumorale, acesta poate indica excizia chirurgicala a formatiunii cu margini de siguranta oncologica si efectuarea unui examen anatomo-patologic ulterior.